dimarts, de febrer 14, 2006

Haixix o vi?


A part d’una eficaç estratègia de socialització entre adolescents, fumar porros m’ha aportat molt poca cosa. La manca d’ambició s’ha confabulat sovint amb l’haixix per lliurar-me a les misèries del derrotisme panxacontent. Durant anys, en les poquíssimes ocasions en què el meu pensament s’alçava tímidament cap a una idea atractiva, cap al començament d’alguna cosa, he corregut desesperat a encendre’m un canuto per anestesiar-me una estona i esquivar l’insuportable pes de la responsabilitat. La meva escriptura es mantenia pulcrament verge, plena d’esperances que ningú era capaç de criticar ni desmentir. Vivia plàcidament jutjant els companys pel que feien i a mi pel que podia fer. Per als altres, acte; per a mi, potència. I, mentrestant, jo, fart d’un fum espessíssim, em trobava amb els sentits empessigollats, disposats a engolir música o pel•lícules sense límit. Assassinava el temps amb l’atenuant d’un demà imposible.

La meva despreocupació era tal que podia llegir “Els paradisos artificials” de Baudelaire sense entendre’l ni fer-li cas. Encara ara he de confessar que la comparació que fa entre el vi i l’haixix em té confús, indecís.

“El vi exalta la voluntat, el haixix l’anihila. El vi és un suport físic, el haixix és una arma per al suïcidi. El vi fa tornar bo i sociable. El haixix aïlla. L’un és treballador, per dir-ho així, l’altre és essencialment mandrós. ¿Per què caldria, en efecte, treballar, llaurar, escriure, fabricar el que sigui, quan es pot aconseguir el paradís de cop? En fi, el vi és per al poble que treballa i que mereix de beure’n. El haixix pertany a la classe de les joies solitàries; és fet per als miserables ociosos. El vi és útil, produeix resultats fructífers. El haixix és inútil i perillós.”

4 comentaris:

subal ha dit...

No sé quin cony de haixix es fumava el Boudelaire... sospito que era costo apaleao...

El vi porta a l'infern de la ressaca, i el haixix no. Amb això jo ja en tinc prou. A més el haixix fa oblidar els imbècils que ens envolen, i el vi te'ls fa veure doble.

magarrufa ha dit...

Groucho Marx deia que bevia alcohol per trobar interessant la gent que l'envoltava.

magarrufa ha dit...

Dius que la teva escriptura es mantenia pulcrament verge... Em pregunto si escrivies o no, si eres pur per omissió o si el que escrivies era ple de puresa.

"tati-no logo" Soulbizarre ha dit...

extraordinari i estratosfèric, aquestes dues paraules defineixen el blog que vostè està publicant, el convido a visitar el meu blog i a més no dubti en visitar el blog yamshes en escabetx d'estanislau verdet on ho trobareu quelcom de semblant, felicitats des de les comarques angostes de la França profunda.